VETAR JE BRZ ZATO ŠTO JE SLOBODAN

STIL JAMES BONDA


Filmskih likova sa kojima se masa poistovećuje ili bi barem volela da se poistoveti je mnogo, ali je po broju fanova James Bond bez konkurencije. Cinici bi rekli kako je to logičan sled okolnosti s obzirom na broj filmova snimljenih o njemu i novca koji je u njih uložen, ali je Bond popularnost stekao još na početku serijala zahvaljujući Šon Koneriju. Stoga bi realno bilo reći da slava agenta 007 nema toliko veze sa novcem uloženim u kreiranje njegovog lika koliko sa njegovim stilom života postavljenim još u startu. Špijun sa licencom za ubijanje i šarmom najvećeg zavodnika na svetu svakako je nešto što bi svaki muškarac poželeo da bude. On je zgodan, inteligentan, savršeno stilizovan, spava sa najlepšim ženama, putuje svetom… Stvoren je da bude predmet ženske, pa čak i muške, požude i role model svakog muškarca na ovom svetu. Ili barem svakog ko je pogledao neki film o njemu.

U životu svakog tajnog agenta postoje trenuci grandioznog luksuza, piše u jednom od svojih romana Jan Fleming. Za tvorca James Bonda, život špijuna je bio nezamisliv bez luksuza i određene količine stila, pa je agent 007 verovatno najbolja potvrda takvog shvatanja sveta obaveštajnih službi. Tajni agenti, uključujući i Bonda, moraju zadržti određenu meru tajnosti i spoljašnju skromnost kako se ne bi izdvajali iz mase. U svim Flemingovim romanima, a potom i u filmovima, njegov stil života i oblačenja je do te mere upečatljiv da je Oleg Gordijevski, verovatno najpoznatiji stvarni tajni agent koji je radio i za KGB i za britanske tajne službe, jednom prilikom otkrio kako su projekcije filmova o James Bondu bile sastavni deo obuke agenata KGB-a, a romani Jana Fleminga obavezna lektira budućih branitelja komunizma. Moguće je da su upravo iz tog razloga ruski agenti bili lako prepoznatljivi po svetskim metropolama tražeći u restoranima isključivo votku-martini i odavajući utisak loše kopije agenta 007. Ključ Bondovog stila nije im mogao promaći, kao uostalom ni prosečnom gledaocu sage o njemu, ali njegovo kopiranje nije polazilo za rukom ni najboljima. Lako se može kupiti sivo odelo, bela košulja i pletena kravata od svile, pa sve to obući čoveku naučenom kako da poručuje rafinirana pića i hranu dok odseda u „Ricu“, ali njemu nikada ne može poći za rukom da izgleda kao pravi James Bond. Čak i najboljim kopijama agent 007 ostaje nedostižan u svojoj prividnoj jednostavnosti.

Podjednako koliko i životnim stilom, Bond je muška inspiracija i ženska fascinacija i stilom oblačenja koga je za razliku od njegovih životnih navika lakše iskopirati uz pomoć brojnih sajtova i blogova na ovu temu. Opsednutost njegovo garderobom i pojavnošću ide dotle da postoje sajtovi gde je moguće kupiti stvari koje Bond nosi u poslednjim filmskim ostvarenjima, kao i oni na kojima se prodaju replike odevnih predmeta iz prvih delova koje je nosio Koneri.

Fleming je bio prilčno štur u opisivanju Bondove garderobe apostrofirajući samo njegov savršeno skrojen britanski stil u odevanju. Terens Jang, režiser prvih filmova o agentu 007, najodgovorniji je za njegov stil. Neposredno pre snimanja prvog filma u nizu – Dr No – poveo je Šon Konerija kako bi mu nabavio garderobu koja će posle postati zaštitni znak i parametar stila. Jang je bio mlad, tek izašao iz vojske,  i držao je do sopstvene elegancije, pa je Konerija odveo kod svog krojača Entoni Sinklera.

Bondova odeća je opuštena, građanska, ali na uverljiv način predstavlja stil čoveka koji posle posla nastavlja da se bavi tajnom aktivnošću ostajući ipak mornarički oficir. Za košulje je Koneri poslat kod „Turnbull & Assera“ u Žerman Stritu gde mu je napravljen specijalan model sa dvostrukim manžetnama, ali sa dva minijaturna dugmeta od bisera. Dr No je klasičan i još uvek zabavan za gledanje delimično i zbog svedene, savršeno skrojene odeće koja čini da glavni junak i danas izgleda sveže i atraktivno. Druga činjenica koja ide u prilog ovoj tvrdnji jeste to što  se od Šona Konerija do Danijela Krejga u Bondovom stilu nije promenilo gotovo ništa, pa je njegovu originalnost i doslednost najbolje sagledati upravo kroz komparaciju Konerija i Krejga, kao što se uostalom poredi i njihova gluma. Akteri koji se pojavljuju u međuvremenu su maltene zanemarljivi i njima se kritika najčešće bavi kako bi naglasila maestralnost prvog i poslednjeg glumca. Štaviše, Kazino Rojal, prvi film iz serijala u kome se pojavljuje Krejg kao glavni glumac  donosi manje više isti onaj izgled tajnog agenta koji znamo iz Dr No-a, samo malo modifikovan u skladu sa savremenim modnim tendencijama. Isto važi i za ostala ostvarenja u kojima se pojavljuje Krejg, pa čak za najnovije, Spektra. Bondov moderni stil, iako nesumnjivo prepoznatljiv i drugačiji duboko je ukorenjen u originalno klasičnom stilu Konerijevog Bonda. Krejgovi kostimi ne kopiraju, ali odlično korespondiraju sa njegovim.

Osvrt na  garderobu koju tajni agent 007 nosi, nemoguće je početi nečim drugim do njegovim večernjim odelom, jer je to i prvi outfit u kome se Šon Koneri pojavljuje u Dr No-u, nakon čega Bond postaje filmska figura koja svima prva pada na pamet kada se spomene ovaj tip garderobe. Smoking predstvlja raritet u muškoj garderobi. Elegantan, skup i dizajniran više zbog efekta nego funkcionalnosti retko je oblačen, ali ga naš junak nosi sa takvom lakoćom kao da nosi običnu usku majicu. Sako u ponoćno plavoj boji sa satenskim reverima, bela košulja i leptir mašna – to je izgled koji uspostavlja Bondov stil koji traje decenijama. U prvom filmu u kome se Danijel Krejg pojavljuje u ulozi James Bonda, Kazino rojal, on nosi klasičan Brioni smoking. Kostimografkinja ovog filma je tim povodom izjavila: „Kada je o večernjem odelu reč, Krejg je bio srećan da nosi Brioni smoking jer je to italijanski dizajn sa tradicijom i stilom. Zbog njegovog nešto mišićavijeg tela, smoking je dobio novu formu, kako bi Krejg izgledao moderno u njemu.“ I taj efekat je svakako postignut.

U Goldfinger-u Entoni Sinkler oblači Konerija u legendarno odelo iz tri dela, čija silueta u potpunosti odgovara trendu 60tih godina XX veka – oštra je i prefinjena. Danijel Krejg i ovde pravi moderan povratak na ovu klasiku u Kazino Rojalu, pojavivši se u trodelnom odelu koje ponovo potpisuju Brioni. Ovaj tip odela jeste čista klasika, ali to ne znači da on ne evoluira tokom vremena dobijajući drugačiju siluetu i kroj i drugačiji stav pretvoren u izgled koji je danas savršeno prihvatljiv i moderan. Iznenađujuće je samo to što se u taj outfit savršeno uklopila i široka kravata koja se poslednjih godina tretira kao opozit trendy kravatama koje su uglavnom uske.

Nešto što muškarac od stila, pa samim tim i James Bond, nosi kada je vruće jeste polo majica. Premda se naš junak uglavnom vezuje za tzv. crna kravata – dresscodei dobro ukrojena odela on podjednako dobro nosi i sportsku ili casual garderobu ostajući elegantan i uglađen. Šon Konerijev Bond je i u ovom segmentu dao primer koji su potom sledili mnogi muškarci širom sveta. On je svoju svetloplavu polo majicu nosio raskopčanu u gornjem delu, a u donjem upasanu u pantalone, bez kaiša. Svoje zasluženo mesto među neprolaznim komadima odeće, polo majica je održala i danas, samo je malo modifikovana. Kod Danijela Krejga su manžetne na Sunspel polo majiciuže naglašavajući mišićavost njegovih ruku i svakako više odgovaraju ovom Bondu koji je, u skladu sa vremenom u kome živi, znatno aktivniji od Konerijevog. Slična modifikacija je vidljiva i kada je u pitanju košulja kratkih rukava. Dok je Šon Koneri i nju nosio mnogo ležernije tj. mnogo više casual, uvek ispasanu preko pantalona, Krejg joj daje drugačiji, smart izgled noseći je upasanu u pantalone sa kaišem. Verovatno je mnoge iznenadilo Krejgovo pojavljivanje u ovakvoj košulji jer je ona odavno passe, ali je Krejgov Bond možda više nego bilo ko drugi uspeo da joj makar delimično vrati stari sjaj pokazujući da ona može biti podjednako atraktivna i elegantna kao i njena sestra dugih rukava. On takođe daje odličan primer drugim muškarcima kako košulju kratkih rukava zapravo treba nositi: nikad sa kravatom, uvek savršeno prilagođenu figuri onoga ko je nosi (ni tesnu, ni preširoku) i sa rukavima pravilne dužine – nekoliko centimetara iznad laktova.

Na kraju, kruna priče o Bondovom stiluje njegovo sivo odelo, koje uz smoking predstavlja njegov najprepoznatljiviji outfit. I ne samo to. Sivo odelo koje Šon Koneri nosi u Dr No-u jedno je od najelegantnijih i najupečatljivijih koje  se pojavilo na filmskom platnu ikada. U svom sofisticiranom minimalizmu, ono predstavlja stil sa velikim S. Upotpunjeno svetlo plavom košuljom, pošto su njegove košulje ili bele ili svetloplave, sa teget svilenom kravatom koja je tkana, a izgleda kao pletena, ono odaje elegantan, ali opušten utisak, pa Bond izgleda luksuzno, ali ipak suptilno.  Pantalone peglane na ivicu, koktel manžetne sa elegantnim dugmadima za njih i sako širokih revera su detalji koji su povremeno modifikovani u ostalim nastavcima, ali bez potrebe za tehničkim modifikacijama. Svi pomenuti elementi čine Bondovo odelo onakvim kakvo bi ono trebalo da bude – ono koje impresionira, a nije nametljivo, ističe njegovu savršenu figuru i služi kao odlična podloga njegovog samopouzdanja. Još jedan veoma bitan detalj kod ovog odela jeste to što on ne nosi kaiš koji bi agentu tog kalibra samo smetao, a osim toga i vizuelni utisak čini efektnijim jer  ne preseca outfit po vertikali. Ono što pantalone drži i čini da budu odlično fitovane Bondovoj figuri jesu dva dugmeta na trakama koji se nalaze na bočnim stranama pojasa.

Kostimografkinja Džejn Temim koja je izrađivala odeću za Krejga u filmu o tajnom agentu 007 otkrila je u jednom intervjuu kako je želela da mu pruži izgled sličan Konerijevom, kreirajući mu odelo koje prati liniju njegovog tela kako bi Bond u svakom trenutku i svakoj situaciji izgledao besprekorno. Za pomoć se obratila Tom Fordu čije košulje Krejg nosi. One imaju ušvršćivače ispod kragne što je bilo odlično za akcione scene. Košulja je ostala u svetloplavoj boji, upotpunjena savršenom kravatom, a pantalone su i kod nje bile bez kaiša, za koji ona tvrdi da je potpuno passe. Tom Ford koji je oblačio Krejga i u najnovijem ostvarenju , Spektra, opisao je Bondovu odeću kao savršeno klasičnu, ne želeći da menja gotovo ništa u njegovom stilu. Agent 007 stoga u svom odevanju i dalje ostaje jednostavan, elegantan, nerazmetljiv i vanvremenski – baš onakav kakvim je Entoni Sinkler postavio Bondov stil još na početku.


Srpsko izdanje najuticajnijeg muškog magazina na svetu, pokrenuto je na jesen 2013.

esquire.rs


Text is copyright protected and is the property of esquire.rs and doroteo.rs


MAN.AT.HIS.BEST / style / icons / social networks / psychology / human.relations



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *