Sam termin se izrodio u zlatnim vremenima Holivuda pa se prvim najpoznatijim seks simbolima smatraju holivudske zvezde poput Merilin Monroe, Rakel Velč, Sofije Loren, Elizabet Tejlor, Džin Harlou, Brižit Bardo, Marlen Ditrih ili njihove muške kolege kao što su Marlon Brando, Stiv MekKvin, Džejms Din, Elvis Prisli… Međutim, ako je verovati izvorima koji su se podrobno bavili ovom temom prva glumica uz čije ime je stavljena pomenuta titula bila je danska glumica Asta Nilsen, a prvi glumac Rudolf Valentino. Kuriozitet kada je o njima reč predstavlja činjenica da su oboje egzistirali i stvarali u eri nemog i crno-belog filma što potvrđuje tezu koju mnogi zagovaraju a koja kaže da seksepil ima vrlo malo sa vizuelnim i spoljašnjim, a mnogo više sa duhovnošću. Po takvima, pravi seksepil ukoliko ga žena poseduje zrači iz njenih očiju, a ne dekoltea.

Ako pogledamo prethodno pomenute glumce i ostale seks simbole sredine prošlog veka oni manifestuju upravo to. U pitanju su dive koje su samom svojom pojavom činile da muškarcima, žargonski rečeno, gaće same spadaju. Njihova lepota i zavodljivost, prikrivena ispod raskošnih haljina govorila je sama za sebe dok je samo njihov pogled bio dovoljan da shvatimo kakva se femme fatal krije iza njega. Njihova fatalna privlačnost svodila se na čar nagoveštaja i bila obavijena velom uvek intrigantne misterije. Iz tog razloga one čak ni u retkim situacijama kada su se pojavljivale u bikiniju nisu izgledale jeftino kao što je slučaj sa današnjim, neretko samoproklamovanim seks simbolima. Naime, u vremenima u kojima svako može biti poznat i do toga najčešće dolazi zahvaljujući golotinji seks simbola je toliko da ta titula u potpunosti gubi svoj smisao.

Danas više uopšte nema misterioznosti kada je reč o seksu. Gotovo da ne postoji javna ličnost koja propagira prikriveni seksepil. Nasuprot tome je sveprisutna golotinja koja, paradoksalno ili ne, seksepilnost upravo umanjuje, verovatno iz razloga što smo se na nju toliko navikli da bilo čija naga fotografija kod nas ne izaziva neku posebnu reakciju. Era Kim Kardašijan, Niki Minaž, Rite Ore, Severine i sličnih nameće trend po kome je samo golo telo dovoljno izazovno ne ostavljajući posmatraču ništa da sam izmašta te da se samim tim uzbudi, a da to ne bude instant zadovoljstvo zaokruženo brzinskim onanisanjem. Takvom stanju stvari su posebno doprinele devojke kojima je jedino zanimanje upravo pokazivanje sopstvene golotinje. U eri rijalitija, uz podršku socijalnih mreža, takvo ponašanje ne da je poželjno već je jedino koje može doneti slavu. Ona je istina, vorholovski objašnjeno, efemerna, ali svakako toliko poželjna da savremenim generacijma predstavlja jedini cilj u životu a seksipilnost i seks najvažnije oruđe kojim se on postiže. Telo, u podjednakoj meri i žensko i muško, je postalo proizvod dok je njegova seksualnost potpuno u službi marketinga. Stoga su današnji seks simboli upravo samo promoteri golotinje i ništa drugo. Ranije kada bi neka dama sa javne scene napravila iskorak i otkrila malo više od svog seksepila to bi predstavljalo vrlo ekscitativan doživljaj dok će danas retko koja moći da postigne takav efekat jer smo je najčešće videli golu i pre nego smo shvatili čime se ona zapravo bavi.

Kao i kod ženskih seks simbola i kod muških je uočljiva razlika između onih koji su utrli put ovoj tituli i postali sinonimi iste kao što su Marlon Brando, Gari Kuper, Keri Grant, Džejms Din, Hemfri Bogart, Šon Koneri, Harison Ford i onih koji se svesredno bore da je naslede poput Bred Pita, Rajana Goslinga, Metju Mekonahija, Iana Somerhaldera. Oni koji prednost daju facama iz prve grupe, a istraživanja pokazuju da je takvih više i među muškarcima koji se trude da ih oponašaju ne bi li i sami  pokazali malo seksepila i među ženama koje se tope pred njima, nisu samo nostalgični. Njihovo mišljenje je zasnovano na čvrstim uverenjima, najčešće isto tako argumentovanim.

Činjenica jeste da su prethodno navedeni muškarci, negdašnji seks simboli podjednako kao i ovi savremeni pre svega majstori svog zanata, te da se od njih mnogo toga može naučiti pre svega kada je o pravilima zavođenja reč kroz posmatranje njihovog izraza lica, govora tela, neverbalnih tikova, kao i proučavanje načina na koji ovi zavodnici koriste svoj glas i sveukupno ponašanje. Najpohvalnije je, naravno, to što svaki od njih ima nešto svoje po čemu je prepoznatljiv i svakako uspešan sa ženama koje osvaja svojim seksepilom. Međutim, između prve i druge grupe seks simbola pored dubokog generacijskog jaza postoje i evidentne razlike u manifestovanju sopstvenog seksepila koje vas dovode do toga da role model za sopstveni razvoj istog nesporno pronalazite u starijoj grupi. E sad, pitanje je da li znate i zašto je to tako?

Pored toga što i kod muškaraca, kao i kod pripadnica lepšeg pola, seksualnu energiju kojom zrače, kao i šarm ovih starijih seks simbola pojačavaju doza mističnosti i čar nagoveštaja, te odsustvo ogoljenosti u bilo kom obliku, ono što ih odvaja od modernih potencijalnih naslednika jesu džentlmenski maniri koji se danas retko sreću. I ne samo to. Suštinske razlike koje čine da seks simboli iz zlatnog doba Holivuda deluju ekscitativnije od svojih kolega iz aktuelnog vremena, nisu istina vidljive na prvu, ali svakako nisu neprimetne. Uporedimo, na primer, Gari Kupera i Rajana Goslinga tako što ćemo, recimo, pogledati insert iz nekog od filmova u kojima se pojavljuju ili TV intervjua koje su davali.

Nesporno je da oni imaju mnogo toga zajedničkog od ogromnog glumačkog talenta, dobrog stila odevanja i lepog ponašanja. Međutim, da li ste poredeći ovu dvojicu glumaca ili bilo koju drugu dvojicu iz različitih holivudskih epoha obratili pažnju i na neke karakteristike u njihovom ophođenju, koje retko analiziramo, a koje puno govore o njihovoj pojavnosti: Koliko brzo neki od njih menja izraze lica, koliko pokreta glave koristi kada priča ili sluša, koliko je fokusiran na druge, koliko su jasno artikulisane reči koje izgovara, koliko iskreno deluje njegov kontakt očima i komunikacija sa drugima? Ukoliko ste obratili pažnju na ove detalje onda ste morali uočiti i sledeće razlike: Kuperovi izrazi lica se menjaju ređe i sporije, on glavu drži uglavnom mirno dok Gosling svojom mlati kao da je ptica, Prvi često gleda u daljinu i zamišljen je dok je mlađi gotovo konstantno fokusiran na druge (valjda želeći sve vreme da ih impresionira), Kuperove reči su uvek uredno artikulisane, dok Goslingove u skladu sa savremenim načelima komunikacije često “trče pred rudu”… Na koncu, Kuperov kontakt očima ga za razliku od mlađeg kolege čini toliko iskreno toplim da taj pogled ostavlja bez teksta.

Sveukupno gledano Kuper odaje utisak stabilnijeg i jačeg muškarca, svakako ne manje emotivnog, ali muževnijeg što je primarna stvar koja jednog muškarca čini seks simbolom. Uz to, on deluje kao pažljiviji čovek, sklon dubljim razmišljanjima dok Gosling ima ćudljiviji, promenjiv govor tela što ukazuje na niži status u odnosu na Kupera ali i čini da deluje manje toplo i iskreno. Kada se ne smeju, Gosling gotovo usiljeno i tada pokušava da bude sladak i seksi, dok Kuper ostaje pažljiv i solidan alfa muškarac, ali tih i nenametljiv poput glumačkog stila kojim se i nametnuo te stekao zasluženi status seks simbola.

Kluni jedan od onih iz mlađe generacije muških seks simbola koji su nesporno puno učili od svojih starijih kolega, štaviše možda upravo od čuvenog Škota koji predstavlja najvažniju lekciju za one koji, poput Klunija, neguju džentlmenske manire te kroz njih ispoljavaju svoj seksepil. Ako je tako, onda je on bio odličan učenik i njih dvojica imaju puno toga zajedničkog: uvrnut smisao za humor, slične izraze lica, zagonetan osmeh, te dubok, baršunast i seksi glas… Ono što ih razlikuje jeste to što Kluni pravi više šašavih, ali povremeno iritantnih, izraza lica. Klunijeve emocije su promenjive, dok Koneri uvek ima kontrolu nad svojim il barem tako uvek deluje. Stariji džentlmen je pristupačniji drugim ljudima dok mlađi iako šarmer neretko održava nepotrebnu distancu. Kluni nesporno deluje muževnije od ostalih savremenih seks simbola, ali svakako ima još puno da uči od svog učitelja jer iako zavodnik par excellence on i dalje deluje kao osiromašeni Koneri.

Za razliku od današnjih dvadesetogodišnjih seks simbola čije je samopouzdanje uglavnom usiljeno Din osvaja i uzbuđuje svojom surovom emotivnošću. On deluje kao neko ko je potpuno otvoren i konektovan sa svojim unutrašnjim bićem, ali ipak mističan i tajnovit. Savremeni seks simboli u svojim 20tim se trude da maksimalno drže stvari pod kontrolom što nikako ne ide uz njihove godine pa deluju izveštačenije nego Gosling i Kluni zajedno. Ono što ih takođe razlikuje od roll modela ovekovečenih u Dinu jeste ponašanje u prisustvu pripadnica lepšeg pola. Svaki od njih bi verovatno sedeo sve vreme u njihovom društvu slušajući kako pričaju o njemu i čineći smešne izraze lica dok bi Din u takvoj situaciji sigurno ustao, stao iznad njih oslanjajući se na neki orman ili zid, fiksirao neku od njih i samo se zagonetno osmehnuo u stilu pravog buntovnika (sa punim pravom i razlogom).

Dakle, pored onih stvari koje vam na prvu padaju na pamet kao razlike koje odvajaju negdašnje seks simbole od današnjih tu je i mnogo drugih karakteristika koje obično ne detektujemo odmah, a koji su zlatnim momcima Holivuda i onima u par generacija iza njih omogućavali da zaista i opravdaju dodeljenu im titulu i budu zavodnici bez konkurencije, a bez uočljive doze samoljublja kao najevidentnijom osobinom kojom raspolažu moderni muški, ali i ženski, seks simboli. Jedna od takvih je i potpuna kontrola nad ličnim prostorom u toku komunikacije sa drugim ljudima, pre svega ženama, jer oni dobijaju i svojom harizmom uzimaju mnogo više u prostoru onih sa kojima komuniciraju, dok moderni muškarci sebe u tom smislu, bespotrebno, udaljavaju od sagovornice uglavnom usled preterane doze samoljublja a odustva samosvesti koja je češće odglumljena nego izistinski prisutna.

Paradoksalno ili ne, tek seks simboli starije generacije mnogo manje čuvaju sebe od ovih aktuelnih, modernih, bilo da razgovaraju sa damama, drugim muškarcima ili sami sa sobom. Geri Kuper i Džems Din, primera radi, pokazuju stvarne, sirove, ali muške emocije, dok Šon Koneri uvek ostaje u samokontroli, ali takođe surovo iskren i emotivan. Savremeni seks simboli i sa ovim u vezi deluju samosvesno, ali samo do određene granice. Muškarci poput Klunija istina deluju kao da im je udobnije u sopstvenoj koži od onih mnogo mlađih takođe savremenih seks simbola, ali i dalje više čuvan i pažljiv od seksualnih simbola klasičnog Holivuda. Ono što je kod ovih modernih ipak najiritantnije jeste preterivanje jer će oni kod sebe uglavnom prenaglasiti i ono što treba i ono što ne treba, pa po istom principu i sopstvenu seksualnost. Uz sve to i muškarci su, baš kao i pripadnice lepšeg pola, odavno počeli da hrane sopstvenu sujetu kao predmeti požude što kroz svoju lepotu što kroz seksualnost. Stoga titula seks simbola sada mnogo više nego u prošlosti odaje površan pogled na stvari dok sam taj pojam danas predstavlja ono što je možda najbolje prozrela i iskazala upravo ona koja je bila i ostala njegov jedini pravi sinonim, Merilin Monroe: “Seks simbol postaje stvar… (Ja mrzim da budem stvar)…”


Srpsko izdanje najuticajnijeg muškog magazina na svetu, pokrenuto je na jesen 2013.

esquire.rs


Text is copyright protected and is the property of esquire.rs and doroteo.rs


MAN.AT.HIS.BEST / lifestyle & fashion


Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prev Post Next Post