VETAR JE BRZ ZATO ŠTO JE SLOBODAN

DRUGO LICE INSOMNIJE


Stvar koja čoveka, na svakodnevnom nivou, najviše frustrira gotovo bez konkurencije je situacija u kojoj  na kraju svog (radnog) dana pokušava da zaspi ali mu to ne polazi za rukom. Insomnija je verovatno najgora dijagnoza ukoliko ste neko ko ima redovne svakodnevne aktivnosti tokom kojih mora ostati fokusiran, ali ne samo tada. Ona je stresna, in general, dok savremena istraživanja pokazuju da može i gore od toga. Naime, ankete sprovedene među onima koji imaju problema sa spavanjem pokazuju da nas još više iritira situacija u kojoj na kraju dana uspemo da zaspimo, ali se probudimo u sred noći pa uhvatimo sebe kako zurimo u tavanicu, čujemo hrkanje osoba koje su nam u blizini, reagujemo na svaki šum ili što bi anketirani najčešće izgovarali “čini nam se da čujemo svaku svoju misao” i naravno, nema šanse da ponovo zaspimo. Trudimo se, vrtimo, ali što se više koprcamo da se vratimo u stanje sna, sve smo više budni i najčešće besni. Pitanje koje se postavlja sa ovim u vezi jeste: Zašto nam se to dešava i ima li leka za to stanje? Odgovor je, na sreću, ohrabrujući.

Studija koju je objavio žurnal psihijatrijskih istraživanja donosi podatak koji kaže da čak 35% svetske populacije ima problem sa onim što u nedostatku bolje definicije nazovamo “insomnija u sred noći”. Domaći psihoterapeuti i istraživači iako ne postoji lokalno istraživanje tog tipa, na osnovu ličnog iskustva u radu sa ljudima tvrde da je u Srbiji iz razumljivih razloga (loša ekonomska situacija, egzistencijalna nesigurnost, izloženost crnoj hronici, psihološka neosvešćenost i slično) taj procenat mnogo veći, naglašavajući kako je to jedan od najčešćih problema sa kojima ljudi dolaze kod njih. Neki čak veruju da bi taj procenat kod nas mogao biti i duplo veći kao da ovaj od 35%, nije već dovoljno alarmantan.

Uzroci insomnije koja se javlja u toku noći mogu biti mnogostruki, Zapravo sve ono što izaziva i klasičnu nesanicu može uticati i na to da se budite u sred noći i više ne možete zaspati. Naime, do te situacije može dovesti prekomerna konzumacija kofeinskih napitaka ili alkohola pred spavanje, popodnevna dremka, pa čak i treniranje pred odlazak u krevet. Buđenje usred noći može ukazivati i na neki zdravstveni problem, ali pre svega ono što najčešće dovodi do toga da nakon tog buđenja više ne možemo zaspati  jeste stres koji može biti trenutan, ali mnogo češće nagomilan i neretko podsvesan sa čime se slažu svi psihoterapeuti i drugi stručnjaci koji se bave ovom temom. Dakle, neki unutrašnji nemir, uopšte gledano.

Ono što je ovde važno naglasiti jeste  da je sasvim prirodno da nam se to povremeno dešava i da ne bi trebalo odmah alarmirati kako  imamo neki ozbiljniji problem. Svako od nas ponekad ne može da zaspi nakon što se probudi u toku noći i takve situacije ne zahtevaju uvek poseban tretman i lečenje, kao što je slučaj sa klasičnom insomnijom. Naime, upotreba lekova u ove svrhe, poput pilula za spavanje je krajnja opcija, pogotovu što nam stručnjaci za ovu temu čak i kod klasične i ozbiljne insomnije takvu teapiju prepisuju kao poslednju iz razloga što te tablete u ovom slučaju mogu u nekim slučajevima samo da prodube problem umesto da ga reše.

Kako biste izbegli problem sa spavanjem, a pre svega to da ne možete zaspati ponovo nakon što se probudite u toku noći, najvažnije je da atmosfera u prostoriji u kojoj spavate bude ugodna što podrazumeva udoban krevet, odgovarajuću temperaturu u prostoriji, prijatne mirise i ono što je najvažnije – odsustvo buke, izuzev nekih umirujućih tonova za koje provereno znate da uz njih lakše zaspite jer vas umiruju. Što se tiče ovih zvukova, istraživanja potvrđuju da se ljudi najlakše uspavljuju uz cvrkut ptica, šum mora ili kiše koja pada ravnomerno i ujednačenim intenzitetom, mada postoje i ljudi koje uspavljuje recimo zvuk automobila, tako da je ovaj afinitet krajnje individualan. Zapravo kada je o tome reč, ljudi su potpuno različiti što se najbolje ogleda na primeru sata čije kazaljke preglasno kucaju u sobi u kojoj spavamo jer neke ljude taj zvuk toliko iritira da ustaju i iznose sat iz sobe, dok za druge on može biti upravo umirujući kao da ih taj ujednačen ritam kucanja kazaljki koliko god bučan bio zapravo hipnotiše. Bilo kako bilo, lekari ipak najpre preporučuju da u sobi ne bude nikakvih zvukova, jer je potpuna tišina provereno najbolja za dobar san.

Presudna stvar za ugodan san svakako je dušek na kome spavamo koji nam mora u potpunosti odgovarati svojom udobnošću. I ne samo to. Njega bi trebalo menjati mnogo češće nego što to ljudi inače rade. Žurnal kiropraktične medicine je 2009. objavio studiju koja je pokazala da stari madraci mogu povećati našu nervozu, pre svega zato što se oni sa godinama deformišu i gube na svojoj udobnosti. Stručnjaci u vezi sa ovim predlažu da bi dušeke na kojima se spava trebalo menjati na sedam godina i to ne samo iz tehničkih već i iz higijenskih razloga.

Prostoriju u kojoj se spava bi trebalo pretvoriti u jedan vid svetilišta za spavanje koje je mirno, tiho i zatamnjeno. Naime, mnogima smetnju pri ponovnom uranjanju u san predstavlja prisustvo neke svetlosti u prostoriji, pa čak u ukoliko je to samo mala lampica na nekom električnom uređaju koji se nalazi u sobi. U ovakvim situacijama odlična stvar su maske za spavanje iako nekima i one same smetaju jer su im neudobne ili ih stežu. Isto važi i za veš u kome spavamo, a koji često može biti neprijatan pa da nas steže ili žulja, što se pogotovu dešava ukoliko se probudimo usred noći pa ne možemo da zaspimo. U takvoj situaciji čak i stvari koje inače ne utiču na to da ne možemo da spavamo, zapravo postaju smetnja našem mirnom snu i tu dolazimo do ključne stvari a to je da zapravo najčešći i osnovni problem zašto noću ne možemo da spavamo jeste u našoj glavi, te bi stoga tu trebalo  pronaći i rešenje za problem.

Čak i ukoliko niste bili pod stresom kada ste krenuli na spavanje, neki unutarnji (nagomilani) stres koga niste ni svesni može biti jedini i  najjači razlog zašto ste se probudili u toku noći i više ne možete da zaspite. Zbog svega toga je u ovakvoj situaciji najvažnije da isključite svoje misli i sebe dovedete u jedan stadijum potpune izolovanosti od svega što vas okružuje, a što svima deluje kao nemoguća misija a zapravo uopšte nije tako. Rešenje za taj problem danas pružaju mnogi od REBT psihoterapeuta do budista. Suština je samo da ovladate najosnovnijim meditativnim tehnikama koje će vam pomoći da svoje misli stavite pod kontrolu makar tokom tih nekoliko minuta u toku noći kada se iznenada probudite, a nije vam vreme i hteli biste da se vratite u stanje sna i još malo odmorite. Da li ćete se za to istrenirati putem joge, meditacije, lifekoučinga, klasične psihoterapije ili nečeg petog odlučujete sami. Važno je samo da nešto preduzmete jer vaše telo i um insomnija “IN the middle of the night” sigurno ne prija. Osim toga, od činjenice kako ste spavali zavisi vaša produktivnost na svim nivoima.


written for / ESQUIRE SERBIA

Srpsko izdanje najuticajnijeg muškog magazina na svetu, pokrenuto je na jesen 2013.

esquire.rs


Text is copyright protected and is the property of esquire.rs and doroteo.rs


MAN.AT.HIS.BEST / style / icons / social networks / psychology / human.relations


#SHARE
error


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *